Curieratul va genera cu aprox 30-40% mai multi bani decat anul trecut
[ 24.08.2006 ]

Cu citeva biciclete si motoscutere poti incepe o afacere de curierat rapid. Amortizarea este rapida, iar profiturile sint substantiale. Concurenta este insa extrem de mare.
 



O data cu expansiunea companiilor autohtone si a numarului in crestere a multinationalelor care au patruns pe piata autohtona, si piata serviciilor de curierat rapid cunoaste o expansiune importanta. Astfel, cu toate ca firmele care activeaza deja pe aceasta piata sint din ce in ce mai multe, iar cele cu experienta indelungata in Romania au devenit tot mai puternice, piata nu a ajuns la saturatie. Ba chiar se poate spune ca vorbim despre o piata subdezvoltata. In aceste conditii, multi ani de aici incolo se poate miza pe un ritm de crestere accelerat.

Specialistii din industria de profil estimeaza ca anul acesta serviciile de curierat rapid vor genera cu aproximativ 30-40% mai multi bani decit anul trecut, cind piata a fost estimata la 100 de milioane de euro. Piata de curierat rapid este un barometru al dezvoltarii economice. Daca economia se va dezvolta intr-un ritm ascendent, si piata aceasta va creste“, apreciaza Adrian Mihai, directorul general al Fan Courier Express.

„Loc este intotdeauna. Dar depinde si de citi bani ai la dispozitie, si de ce vrei sa faci“, apreciaza George Negoescu, directorul general al companiei de curierat rapid Concorde. „Cu toate ca concurenta este foarte mare, cred cu siguranta ca mai este loc. Dar trebuie sa fie vorba neaparat despre firme care isi trateaza clientii cu seriozitate. In aceasta afacere fiecare livrare este foarte importanta, pentru ca se duce zvonul“, sustine si Ciprian Pulpa, directorul firmei de curierat rapid Fastius. „Cererea de servicii de curierat rapid este din ce in ce mai mare, dar si concurenta este in crestere si totul pe seama investitiilor foarte mari la cere ne asteptam dupa aderarea la UE, dar in principiu si pe fondul dezvoltarii firmelor autohtone“, mai sustine acesta.

De la zeci de mii de euro la citeva sute

Pentru a demara o afacere in domeniul serviciilor de curierat rapid nu este nevoie de o logistica foarte costisitoare. Practic, tot ce trebuie este sa achizitionezi citeva masini, biciclete sau motoscutere, sa inchiriezi un sediu si sa angajezi citiva curieri. De asemenea, mai este nevoie si de telefoane mobile sau de aparate de emisie-receptie. Toate acestea sint suficiente insa numai daca vorbim despre o companie care deserveste doar piata locala. Pentru o firma care trimite corespondenta in mai multe orase sau regiuni, investitia creste insa substantial. In acest caz poate fi vorba si despre citeva sute de mii de euro. Spre exemplu, numai un camion la mina a doua costa in jur 25 de mii de euro. „Pentru o firma care sa distribuie doar pe Bucuresti cred ca sint suficienti 30-40.000 de euro. Sint cheltuielile aferente inchirierii unui sediu, achizitionarii citorva masini, biciclete si motoscutere. Cu cit ai mai multe, cu atit afacerea poate merge mai bine. De asemenea, angajatii sint foarte importanti pentru ca trebuie sa gasesti pe cineva calificat“, estimeaza directorul Concord. Unii reprezentanti ai companiilor de profil apreciaza insa ca la inceput se poate porni si cu mai putini bani: in jur de 10.000 de euro. „Se poate pleca si cu o investitie de 10.000 de euro pentru Bucuresti. De obicei de aici se pleaca: cu niste biciclete, niste motoscutere – pentru a deservi niste clienti care sint in general putini la inceput“, apreciaza Ciprian Pulpa.

Amortizare in sase luni

Unul dintre marile avantaje ale unei astfel de afaceri consta in faptul ca investitia se poate amortiza extrem de rapid. Totul depinde bineinteles de numarul de clienti. Reprezentantii companiilor de profil estimeaza ca intr-o astfel de afacere investitia initiala se poate recupera chiar si in jumatate de an. Nu sint insa excluse cazurile in care lipsa comenzilor sa duca la o amortizare mai indelungata de pina la trei ani. „Amortizarea depinde de contactele si de relatiile pe care le ai. Iti poti recupera banii in jumatate de an sau in trei, patru ani“, sustine Negoescu.

Profit de 30%

In general, in domeniul curieratului rapid exista doua posibilitati: ori obtii un profit substantial, ceea ce iti permite sa te extinzi, ori te retragi din afaceri din cauza concurentei numeroase. „Profitul anual este undeva intre 20 si 30%“, apreciaza Negoescu. Potrivit acestuia, daca dintr-o factura se obtine un profit de 20-30%, inseamna ca firma merge pe calea cea buna. Depinde foarte mult de forta de vinzari pe care o ai. In conditiile in care arata piata la ora actuala, ar trebui ca cifra de afaceri sa creasca cu aproximativ 50% anual, pina cind ajungi la un punct in care poti spune ca ai devenit mare si cind ritmul de crestere nu mai poate fi la fel de alert. Dar in primii patru, cinci ani de activitate, cresterea ar trebui sa fie de 50-100%“, mai spune acesta. „Estimativ, profitul poate fi si de 100.000 de euro pe an in conditiile in care ai cel putin 30 de angajati“, sustine si reprezentantul Fastius. Cele mai mari cheltuieli in acest domeniu sint salariile si benzina. De asemenea, trebuie luat in calcul si faptul ca, in unele cazuri, trebuie sa onorezi comenzi care ies in pierdere.

Capcanele pretului mic

Chiar daca pare o afacere destul de usor de inceput si cu profit garantat, curieratul rapid nu este insa pentru toata lumea. Mai mult, pentru cei foarte mici este destul de greu sa reziste pe piata si sa dobindeasca forta financiara necesara pentru a se putea dezvolta. „La ora actuala cred ca sint 40-50 de firme de curierat rapid care activeaza pe piata locala (Bucuresti – n.red.). Deja concurenta este prea mare, astfel incit cei mici nu pot rezista foarte mult timp. Pe plan local, cu trei angajati nu iti poti creste cifra de afaceri“, este de parere directorul ITS Express. Potrivit lui Adrian Mihai, una dintre cele mai mari capcane in care ar putea cadea un agent economic aflat la inceput de drum in aceasta industrie este sa incerce sa-si atraga clienti printr-o politica de preturi foarte mici. „Una dintre greselile pe care le fac cei mici consta in faptul ca vin cu preturi foarte mici care nu le acopera costurile. Or, nu asa te poti dezvolta. O solutie in acest sens ar fi reclama sau marketingul, dupa care trebuie sa demonstrezi ca esti in stare sa oferi servicii de calitate“, mai spune directorul Fan Courier Express.

Angajatul, cea mai mare problema

Potrivit reprezentantilor companiilor de curierat rapid, una dintre cele mai spinoase probleme cu care se poate confrunta un intreprinzator care doreste sa intre intr-o astfel de afacere se refera la gasirea angajatilor. Aceasta in conditiile in care majoritatea celor care se angajeaza pe post de curier nu ramin in companie mai mult de jumatate de an. „Trebuie sa ai personal calificat. In aceasta activitate, curierii sint cei mai importanti. Trebuie sa aiba experienta“, sustine reprezentantul Concorde. De asemenea, Adrian Frunza, directorul de la ITS Express, sustine ca „in conditiile in care pe piata este si asa multa concurenta, este aproape imposibil sa supravietuiesti daca nu ai angajati care sa arate bine si sa vorbeasca frumos“. Una dintre cele mai mari probleme intr-o astfel de afacere sint angajatii. „Chiar daca ii dai 10 milioane de lei vechi pe luna si tot nu esti sigur ca nu pleaca. In curierat, la fiecare trei-sase luni se schimba un angajat. Pentru ca nu este genul de activitate in care sa faci cariera. Vin studenti care cistiga niste bani fara a avea nici o pregatire in acest sens si dupa aceea pleaca“, explica acesta.

  • Curieratul rapid in lume

Piata serviciilor de curierat rapid este in crestere in aproximativ toate tarile din lume. Potrivit unor studii realizate de Euromonitor, in Statele Unite ale Americii, spre exemplu, piata serviciilor de curierat rapid va inregistra in perioada 2004-2009 o crestere de aproximativ 20%, urmind sa atinga valoarea de 56,3 miliarde de dolari. In urma cu doi ani, piata de profil era estimata la aproximativ 46,9 miliarde de dolari. De asemenea, se estimeaza ca cel mai bine reprezentat sector va fi curieratul desfasurat prin intermediul mijloacelor de transport terestre. Acesta va genera in 2009 in jur de 31,7 miliarde de dolari, reprezentind 56,3% din totalul pietei. Un indice destul de mare de crestere – de 15% – este estimat si pentru piata din Germania in perioada 2004-2009, valoarea acestor servicii urmind sa ajunga la aproximativ 15,3 miliarde de dolari. In ceea ce priveste sectorul cel mai dinamic din Germania, specialistii Euromonitor sint de parere ca livrarile expres vor „acapara“, pina in 2009, 45% din piata. In Germania, cele mai multe comenzi onorate de companiile de curierat rapid vin din partea firmelor care activeaza in comert si din partea celor din industrie. Una dintre cele mai mari cresteri insa se va semnala in Japonia, apreciaza analistii Euromonitor. Mai precis, acestia mizeaza ca, in perioada 2004-2008, cresterea va fi de 30%, atingindu-se o valoare totala a pietei de 48,1 miliarde de dolari.

  • Pareri contra

Unul dintre motoarele importante de crestere a pietei serviciilor de curierat rapid, pe linga expaniunea companiilor autohtone si patrunderea in Romania a unui numar tot mai mare de multinationale, este si dezvoltarea comertului online. Practic, ori de cite ori cineva face o comanda prin Internet, produsul nu are cum sa ajunga la acesta decit prin intermediul postei sau al curierilor rapizi, iar aceasta metoda de a face cumparaturi este din ce in ce mai uzitata de romani. Astfel, potrivit datelor Romcard, anul trecut, comertul electronic din tara noastra a generat peste 44,3 milioane de dolari. Aceasta in conditiile in care cu un an in urma s-au incheiat in jur de 16.000 de tranzactii pe Internet, in valoare de aproximativ 3 milioane de dolari.

  • Drumul unui colet spre destinatie

Atunci cind este vorba despre un colet trimis in alt oras, acesta trece prin sase miini pina sa ajunga la destinatie. De aici si dificultatea acestei afaceri. Mai ales ca trebuie sa se tina cont de factori care nu depind propriu-zis de firma de curierat, cum ar fi de exemplu starea drumurilor, a vremii sau de aglomeratia de pe traseu. „Traseul unui colet este destul de complicat. Astfel, de la primul curier ajunge la firma, care carteaza si imparte coletele pe destinatii. De aici pachetul este preluat de sofer, urmind ca acesta sa-l duca in depozitul din orasul de destinatie. Mai departe, de la depozit coletele se impart altor curieri care il duc la destinatie. De multe ori sint obiecte fragile, pe care trebuie sa le transporti in anumite pozitii astfel incit, daca una dintre verigile acestea greseste, iti poti pierde clientul“, povesteste Adrian Mihai.

Posta Romana pierde din clienti

Romanii au inceput sa ocoleasca posta. In cadere libera sint trimiterile cu valoare adaugata, corespondenta si coletele postale.
In timp ce reprezentantii companiilor care ofera servicii de curierat rapid se asteapta la o crestere a cererii, Posta Romana pierde tot mai multi clienti. Singurul segment unde dinamica este pozitiva este reprezentat de expedierile recomandate.

Potrivit unei analize a Institutului National de Statistica, anul trecut numarul recomandatelor trimise a crescut cu aproximativ 38% fata de anul anterior, ajungindu-se la peste 43,3 milioane de trimiteri recomandate. In schimb, trimiterile cu valoare adaugata sint in cadere libera. In 2005, numarul acestora a scazut cu aproximativ 37% fata de anul 2004. Totodata, in scadere este si numarul corespondentei si al imprimatelor expediate prin posta, de la aproximativ 244 de milioane la peste 185 de milioane, adica cu 24%, in vreme ce numarul coletelor postale trimise a scazut cu 6,4%.

Scade si numarul de unitati postale

Potrivit aceleiasi analize, trendul este descendent si in ceea ce priveste numarul de subunitati. Astfel, anul trecut romanii au avut la dispozitie 7.078 de unitati, fata de 7.131 cu un an inainte. Dintre acestea, 6.129 sint in mediul rural, adica cu 15 mai putin decit in anul 2004.



Companiile de curierat premiate in Topul firmelor din Bucuresti  [ 26.10.2006 ]
Calare pe scutere pana la iarna  [ 23.10.2006 ]
Companiile de curierat locale vor sa cucereasca piata din Bucuresti [ 05.10.2006 ]
Netul creste posta Express  [ 18.09.2006 ]
Curieratul aduce la usa profit  [ 07.09.2006 ]
Curieratul va genera cu aprox 30-40% mai multi bani decat anul trecut  [ 24.08.2006 ]
Curieratul rapid in provincie, cheia succesului pentru jucatorii mici  [ 28.07.2006 ]
Curieratul rapid prinde aripi  [ 01.06.2006 ]
Curieratul trece la viteza europeana   [ 29.05.2006 ]
Integrarea netezeste drumul curieratului prin Europa   [ 26.05.2006 ]
Companiile de curierat au avut afaceri cu 50% mai mari de Paste   [ 29.04.2006 ]
Piata de curierat expres intern va cunoaste o crestere medie de 25% in urmatorii 4 ani   [ 19.04.2006 ]
Apropierea de UE urca piata curieratului la 130 mil. euro   [ 13.04.2006 ]
Pe coletaria romaneasca scrie: "Profit de milioane de euro"   [ 28.03.2006 ]
Curieratul, o piata de peste 130 milioane euro    [ 11.01.2006 ]
Piata de curierat va atinge nivelul de 130 milioane de euro in 2006    [ 09.01.2006 ]
Cat va costa sa trimiteti cadouri in alta localitate   [ 22.12.2005 ]
Numarul trimiterilor postale a depasit 500 de milioane   [ 21.12.2005 ]
Marketing direct romanesc, "exportat" la vecini   [ 01.12.2005 ]
Sporesc firmele de pe piata serviciilor postale    [ 10.10.2005 ]
Firmele de marketing direct s-au suparat pe Posta pentru ca a marit taxele   [ 08.08.2005 ]
Piata de curierat rapid din Romania creste anual cu 10-15%   [ 19.04.2004 ]
Concurenta mare la serviciile postale   [ 10.06.2003 ]


[ top ]



 

Track & Trace  AWB No.
10 ani - Alo Curier
  ALO CURIER acreditat Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii
 
  ALO CURIER Membru fondator al Asociatie Operatorilor de Curierat din Romania
 
 
 
  ALO CURIER implementeaza un sistem de management al calitatii ISO 9001/2000. detalii
 
home    I    compania    I    servicii    I    avantaje    I    parteneri    I    cariera    I    contact

Realizat de Concept24